"Khaki Menhir, black Lover", Dolores Furtado by Marcelo Galindo

                                                                                                                                      scroll down for spanish                 

I have more concrete, more concrete than a truck or than an aeroplane”

Furtado´s objects have the capacity of being thought as “something that already existed”; not the representation and re-elaboration of a cultural object that moves from an historic period to another, but the presence of an intermediate state between the virgin material and the most essential manufacture.  

A wall could be the exact happy medium.

Thought as sculptures, they could probably replace stone; so as stones, they could be catalogued as remains from a work of experimental archaeology.    

“I am never certain of what I am going to do; it`s usually born from a material, a color, a texture and I move on from there. During the process everything can change completely, I incorporate whatever comes up. I also choose materials that particularly have a big margin of “error”, like resin and I use them in a way that little can be controlled.”

If we come close to "Menhir" and to "Amante" we can see all kinds of fissures, small transparencies and bright parts that if we compare them to a wall or a stone, we could say that Furtado has the ability of being much more delicate. Nevertheless, looking at the shapeless finish of some of her stones we could also say that she has as well the capacity of being absolutely unconsidered with the material.

An intermediate state between the most essential manufacture and a sculpture.

If they make me choose I rather find them in an initiation ritual than in a gallery.

If I can´t choose I go to see them to the museum.


"Mehir color caqui, Amante negro", Dolores Furtado por Marcelo Galindo

           

 “Tengo más cemento, tengo más cemento que un camión o que un avión”

Sus objetos tienen la capacidad de formularse como “algo que ya existía”. No la representación y reelaboración de un objeto cultural que se  traslada de una época a otra si no la presencia de lo que sería un estado intermedio entre la materia virgen y la fabricación más indispensable.

El término medio exacto sería una pared.

Así que como esculturas podrían reemplazar probablemente a la piedra .

Como piedras podrían ser catalogadas como  restos de un trabajo de arqueología experimental.

“Nunca se muy claramente qué es lo que voy a hacer;  nace de un material, un color, una textura , y parto de ahí. Durante el proceso,  puede cambiar todo completamente, dejo  incorporar lo que aparece. También elijo materiales que de por sí tienen mucho margen de “error” como la resina o los uso de una manera en la que poco puede controlarse.”  

Si nos acercamos bastante a “Menhir” y  a “Amante” podemos ver todo tipo de fisuras, pequeñas transparencias y brillos que si comparamos a los accidentes de una pared o de una piedra diríamos que Furtado tiene la capacidad de ser mucho más delicada. Aunque diríamos, también, viendo la terminación informe de alguna de sus piedras, que tiene la capacidad también de ser soberanamente desconsiderada con la materia.

Un estado intermedio entre  la fabricación más indispensable y una escultura.
Si me dan a elegir preferiría encontrarmelas más en un ritual iniciático que en una galería.

Si no puedo elegir voy a verlas al museo.